Tuesday, January 20, 2015

Anak Tak Cukup Nutrient Mudah Jatuh Sakit

Sape yang tak risau yang anak susah betul nak ajak makan. Kalau makan pon, ikut suka-suka yang ni taknak. Nak yang ni. Macam anak saya Dania. Kalau takde nasik dengan sup, puas pujuk sampai momokkan macam-macam pon payah nak makan. Kot ye pon makan, sikit sesangat. So daripada mana nak datang nutrient yang lengkap tu?

Tapi, saya mesti pastikan dia makan ada karbohidrat, protein dan sayur sumber vitamin. Memang kami mama papa dia jenuh pujuk nak bagi dia makan. Kene ade skala sabar yang sangat tinggi. Ehehe. Gamba ni dia menunjuk yang dia suka sangat makan sayur setelah dipaksa :)



Tapikan, ada yang berpendapat, dah cukup dah nutrient yang kita makan tu seharian. Dia dah makan nasik tu kita ok lah tu. Ye ke? Seimbang ke? Makanan seimbang terdiri daripada semua jenis kumpulan makanan mengikut piramid makanan.



Meh kita tengok kisah si anak dan si emak di bawah:

Kesah si anak

• nak coklat...
• nak aiskrim...
• breakfast gi skolah makan cereal instant yang tinggi gula...
• gi pasaraya duk terliur jajan yg tinggi perasa dan MSG...
• nak naget/ball/sosej... Macam Dania suka sangat ball-ball. Sampai saya risau pemakanan dia tak sihat, saya buatkan sendiri bagu kat babysitter nasukkan dalam sup yang dia masak.

Kesah si mak
Mak pulak bizi, sementara dapat masak, bagi naget lah, bege lah, fries la. Oh, semuanya process food yang kompem-kompem ade pengawet. Ada rezeki lebih, terus makan fast food. Alahai, semuanya makanan rapu. Even saya sendiri pon kalau takdan sangat, terpaksala bagi dalam terpaksa.

Kesah mak lagi nak masak cepat tapi nak sedap. Kat pasaran memang banyak yang perencah instant yang kompem ade pengawet nak bagi tahan lama. Tak kurang juga ada perasa tambahan.

Karang, duk ralit- ralit buat keje lain atau sambil jaga si kecik, dah terovercook pulak sayur yang tengah masak. Dah hilang habis vitamin dalam sayur tu. Kalau ada tinggal lagi nutrient tu alhamdulillah. Kalau tak? Umpama makan sesaje je la untuk kenyang. Itu belom lagi campo cara penyediaan makanan tu macam mana lagi. Hmmm :(

Kalau tengok dua kisah kat atas tu, memang banyak terjadi dalam dunia moden yang sibuk sekarang ni. Kalau satu pon takde jadi bende yang sama kat atas tu, saya ucapkan tahniah untuk anda. Insyaallah, kesihatan anak-anak anda terjamin. 

Bukan apa, dengan diet makan yang belom tentu lagi kita amalkan 100% terjamin sihat. Kita kalau boleh nak jauhi risiko daripada anak kita mudah jatuh sakit sebab diet yang tak seimbang dan kurang bersenam. Ini kan pulak sekarang kita terdedah dengan pencemaran dan radikal bebas.

So, saya tak ragu-rahu nak cuba vitalea for kids ni. Dia ni multivitamin lengkap untuk top-up mana-mana nutrient yang tak cukup daripada makanan yang kita ambil. Rasa anggur sedap ! Bau pon dah sedap.



Sementara offer bulan ni, mehla grab. Nanti GST start bulan 4 nanti, lagi lah naik harga.

Hubungi:
Nurul Huda MS
SMS/WhatsApp: 019-385 3460 
Shaklee ID: 1001140

No comments:

Post a Comment