Friday, May 9, 2014

Tips Memilih Baju Menyusu

Menyusu di tempat awam?

Tak malu ke?

Eee... Tak senonohnye dia...

Pelbagai persoalan dan komen bila diajukan tentang penyusuan susu ibu di tempat awam. Ramai ibu yang gagal menyusu secara eksklusif kerana tak tahan dengan ujian dan cabaran untuk menyusu di tempat awam. Sebelum ni, saya dah kongsikan berkenaan nursing cover atau selendang untuk bantu ibu menyusu di tempat awam sebagai alternatif menyusu di bilik penyusuan. Tapi, kali ni saya nak kongsikan berkenaan pakaian atau baju menyusu untuk bantu ibu memberikan susu ibu pada anak mereka ketika di luar.

Amatlah penting kita memilih baju menyusu yang selesa untuk memudahkan kita memberikan susu badan pada bayi kita. Dalam masa yang sama, kita perlu menjaga aurat dan tatasusila supaya kita, bayi dan masyarakat tidak terganggu dengan aktiviti penyusuan susu ibu. Saya pernah tengok beberapa orang ibu muda menyusukan bayi mereka di tempat awam tanpa menghiraukan aurat mereka. Sangat menyedihkan kerana terdapat pelbagai jenis pakaian dijual dipasaran untuk memudahkan kaum ibu menyusu. Contohnye, baju menyusu seperti gambar di atas.


Tips Memilih Baju Menyusu

¤ Pilihlah baju menyusu yang longgar dan selesa tetapi masih menutup aurat. Contoh seperti gambar di atas.
¤ Pastikan bukaan atau lubang baju menyusu cukup besar.
¤ Pilihlah bukaan baju menyusu yang senang dibuka dan ditutup semasa proses penyusuan. Contohnya:
> jahitan zip
> jahitan kain berlapis
> jahitan butang

Secara peribadi, saya lebih suka baju menyusu atau nursing blouse yang dijahit dengan kain berlapis. Sebab ia mudah diakses dan cepat. Ye la, bila masa baby dah melalak nak susu, semua bende jadi tak keruan kan. Yang penting, nak cepat je kasi pada anak kita. Tol tak?

Diharap, perkongsian kali ini boleh menolak komen-komen negetif diatas. Di mana ada usaha, di situ ada jalan penyelesaian insyaallah. Semoga tips di atas, dapat bantu ibu menyusu tidak kalah dengan cabaran yang ada. Selain mempelajari tips penting dalam ilmu penyusuan, ibu perlu menjaga kesihatan untuk menjayakan penyusuan lengkap sehingga 2 tahun. Untuk menjaga kesihatan, disarankan ibu menyusu mengambil supplement tambahan seperti set penyusuan shaklee. Antaranya:

# ESP atau Energising Soy Protein - minuman pemberi tenaga yang berjam-jam lamanya. Ibu dapat elakkan keletihan ketika penyusuan.

# Ostematrix - melegakan lenguh-lenguh otot ketika menyusu. Bila badan fresh, ibu takkan stress dan terus bersemangat nak teruskan penyusuan secara eksklusif.

# Alfafa - bertindak sebagai milk booster

# B-Complex - anti stress supaya ibu kekal bersemangat untuk menyusu. Stress menyebabkan susu merudum.

Jika anda perlukan set penyusuan di atas, hubungi saya di 019 385 3460 (sms/whatsApp). Insyaallah, konsultasi dan Ebook Percuma menanti anda selepas pembelian. Kalau nak beli loose pon boleh. Kalau bajet full atau ciput pon saya boleh cadangkan yang terbaik untuk anda. Jangan lupa tau ! Contact je :)

credit: bajuibu.com (gambar)

sent via mobile
*************
Nurul Huda M S
Shaklee Independent Distributor [1001140]
019 385 3460 [sms/whatsApp]
seenicecare@gmail.com
http://seenicecare.blogspot.com
http://www.facebook.com/seenicecare

No comments:

Post a Comment