Thursday, December 18, 2014

Cara Embed Video Di Blog - Part 1

Kadang-kadang, sesetengah video dan bagi siap-siap code untuk di copy paste dalam html blog. Selalunya, code tu takkan silap. Tapi, teknik kita nak paste kan code tu dekat bahagian mana-mana tu perlulah betul supaya kita dapat embed video di blog tanpa silap. Maksudnye, bila kita publish, video tu akan keluar pada entry kita dan dapat dimainkan.

Pernah tak hadapi situasi bila paste code tu tak keluar pon. Itu mungkin kita ada tersilap paste code untuk video tak mengikut tag yang betul. Code dan tag tu macam bahasa atau language untuk computer faham supaya apa saja arahan dapat diterjemahkah kepada kita sebagai pengguna. Contohnya, blog ini menggunakan HTML dan gabungan programming yang lain.


Sebelum tu, saya nak terangkan sedikit pengenalan html di dalam blog ni. Tag untuk HTML (Hypertext Markup Language) ni mesti dalam bentuk berpasang-pasangan. Cuba tengok gambar di bawah.


Maksud berpasang-pasang tu, setiap tag ada pembuka dan penutup. Contohnya, 
<body>.......</body>
<div>.......</div>
<iframe......<iframe>

Sebarang isi tulisan entry kita perlu berada di dalam body. Ini bermakna, video yang kita nak masukkan atau embed pada blog perlu berada di ruangan ini. Macam saya, setiap apa yang saya ingin masukkan di dalam isi body ni saya lebih suka masukkan di dalam tag div supaya saya dapat wujudkan pengasingan antara subtopik yang saya ingin kongsikan. Contohnya, saya nak masukkan video, saya buat siap-siap tag div sebelom masukkan video.

Iframe pulak, saya gunakan untuk saya masukkan video daripada sumber lain. Nanti saya terangkan di dalam cara yang kedua.


Tutorial Embed Video Di Blog (blogspot)

Saya ambik contoh untuk masukkan video di atas.

Step 1:
Copy code daripada video tersebut

Step 2:
Paste code di dalam blog anda. Pastikan ia ditampal di ruangan HTML seperti di bawah.



Step 3:
Ini contoh embed video vimeo di blogspot.



Step 4:
Publish dan test. 
Kalau tak keluar, cuba cek balik code html anda. Mesti ada silap syntax di mana-mana code kita buat tadi.

Cuba anda klik pada video di bawah ni.


Dapat play tak? Ini adalah hasil saya gunakan code seperti di atas.

Tips penting!
• Code yang di copy mesti di paste di dalam tempat dan tag yang betul. 
• Pastikan tag cukup pasangannya.

Selamat mencuba!

Ohya, jika anda ingin dapatkan produk yang dipaparkan di dalam video di atas, sila hubungi saya di talian tertera.

Nurul Huda MS
SMS/WhatsApp: 019-385 3460 
Shaklee ID: 1001140



2 comments:

  1. terbaek... tapi kalau dapat, kalau boleh jangan lah set autoplay...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi. Dah tak set autoplay dah. Sebab nanti orang malas nak masuk blog. hihi

      Delete