Friday, January 17, 2014

Apa Itu kencing Manis?


Kencing Manis atau Diabetes adalah satu penyakit di mana tahap gula di dalam darah lebih tinggi daripada paras normal. Ia berlaku apabila pankreas dalam badan tidak menghasilkan insulin atau kurang menghasilkan insulin. Apabila insulin gagal atau kurang dihasilkan ataupun tidak berfungsi dengan baik, gula di dalam badan kita tidak dapat ditukarkan kepada tenaga. Ini mengakibatkan paras gula di dalam badan meningkat.

Selalunya, seseorang yang dianggap menghidap penyakit kencing manis apabila paras gula dalam darah semasa puasa lebih daripada tahap 7 atau kadar gula selepas makan adalah lebih daripada tahap 11.

Diabetes mempunyai 3 jenis iaitu Type 1, Type 2 dan GDM.

Type 1

Kencing manis jenis 1 adalah keadaan tubuh tidak dapat menghasilkan hormon insulin langsung atau sedikit sahaja dihasilkan di dalam badan. Ini bermakna, pengidap akan sentiasa bergantung kepada insulin melalui suntikan ke dalam darah. Sebagian besar penderitanya adalah anak-anak & remaja.



Type 2

Kencing manis jenis 2 pula tidak bergantung kepada suntikan insulin. Keadaan ini berlaku kerana sel badan menolak penerimaan insulin (insulin resistant). Ia selalunya dihidapi oleh golongan dewasa yang berumur 40 tahun ke atas atau mempunyai berat badan yang berlebihan.



GDM (Gestational Diabetes Mellitus)

Kencing manis jenis ini hanya dihidapi oleh wanita ketika mengandung mengandung. Selalunya penyakit ini akan hilang selepas bersalin. Tetapi, seseorang yang menghidapi ketika mengandung akan berisiko menghidapi kencing manis type 2 pada masa akan datang



Cara Mengatasi Kencing Manis

Ubat-ubatan - Suntikan insulin dan melalui oral (pil)
Setakat ini, tiada ubat yang dapat menyembuhkan kencing manis di dalam perubatan moden. Ianya hanya boleh dikawal sahaja.

Cadangan supplement shaklee - Energizing soy protein (ESP), Vivix, GLA dan Alfafa Complex.
  • Energizing soy protein (ESP) - Minuman soya yang berprotein tinggi mempunyai low glysemix index yang melepaskan gula dan tenaga secara perlahan. Ia mampu mengawal gula dan sekaligus membantu menangani masalah keletihan serta mengawal gula dalam badan. ESP juga dapat mengawal rasa lapar di mana keadaan ini dapat mengelakkan diri pesait daripada makan secara berlebihan.
  • Vivix - sirap shaklee atau dikenali sebagai tonik ajaib shaklee mampu merawat daripada peringkat sel DNA. Ini bermakna, resveratotal di dalam kandungan vivix bertindak memperbetulkan atau membaiki sel-sel yang rosak supaya dapat menerima insulin masuk ke dalam sel-sel badan.
  • GLA - dihasilkan daripada minyak bunga borage. Ia bertindak dengan cara mengawal neorapathy atau sistem saraf pada pesakit kencing manis.
  • Alfafa Complex - mengandungi bahan mineral tinggi yang membantu menyahtoksik bahan yang tidak diperlukan oleh badan.

Testimoni Kencing Manis

Pesakit ini mengambil  set kencing manis iaitu Vivix, GLA complex dan Alfafa Complex.



Hubungi saya untuk dapatkan set kencing manis anda !!


Independent Distributor: 
Nurul Huda
Shaklee ID: 100114
SMS/Whatsapp: 019-3853460
Nak beli loose pon boleh... saya terima je :) 

No comments:

Post a Comment