Friday, January 23, 2015

Tips Elak Mudah Lupa

Kalau kita time serabut-serabut, mesti semua keje tak jadi. Erti kata lain, lupa buat itu dan ini. Selalunya saya macam tu lah. Nak-nak kalau dah lambat nak kemana-mana. Mesti time tu kelam kabut gila. Nanti mula lah itu ini tertinggal.

Korang salu tak lupa? Atau kadang-kadang je. Kalau betol-betol lupa skali skala tu ok la lagi kan. Tapi kalau asik-asik lupa je tak bagus pulak produktiviti kita nanti. Kadang-kadang ia akan menyusahkan orang di sekeliling kita.
Sebenarnya, kita ada cara untuk mengatasi penyakit lupa ni. Ni adalah perkongsian orang-orang yang berjaya dan serba sedikit amalan saya untuk supaya urusan kita lebih efektif.


Tips Elak Mudah Lupa

• Tulis...tulis...tulis...dan tulis lagi

Ia sangat berkesan bila kita dah stuck taktau nak buat apa lagi. Kemudian, kita boleh review balik. Kadang-kadang, idea datang bila-bila masa je. Tapi sebab tak tulis, kita dah lupa dah idea tu. Mungkin idea tu sangat menarik. So, dah rugi dah satu idea yang bernas kan.

Dulu saya rajin tulis kat whiteboard/kertas. Tp en.somi ckp skema lah, lengkap sangat lah, cerewetlah dan macam-macam Sudahnya main ingat kat kepala. Tapi buat gitu tak produktif langsung. Bila recall balik, kadang-kadang tak ingat langsung. Last-last ade yg tertinggal dan tak sempurna. Huhu. Jadi, bila dah ank 2 ni, kene buat balik untuk tune semula. Kalo tak, mesti ke laut. Huhu.

• Jaga pemakanan, makan makanan seimbang, amal makanan sunnah seperti kismis dan ambil minyak ikan yang tingi omega-3 yang bagus untuk makanan minda.

• Elakkan minum air yang bercampur semut

• Selalu berdoa mohon terangkan hati dan selalu beristighfar supaya segala urusan dipermudahkan.

• Amalkan makanan tambahan untuk minda


Vitamin Minda Untuk Elak Mudah Lupa

Kalau nak tau, Omega Guard dan Lecithin boleh memberi kesan minda yang cerdas dan cergas serta kuatkan memori. Jangan duk ingat 2 bradik pembakar dan pemecah lemak ni berkesan untuk set kurus je tau. Bonus dapat kurus lagi :)


Kalau sesapa taknak lupa-lupa lagi, elok sangatla cuba sekarang :)

Pm/sms/whatsApp:
Nurul Huda MS di 019-385 3460.
Shaklee ID 1001140 

1 comment: