Thursday, April 3, 2014

Cara Beri Susu Perahan

Sebenarnya, dah siap entry ni tadi.. tp ada masalah teknikal, dia tak autosave... so kene karang balik la..semata-mata nak share tips untuk korang kuat semangat nak susukan bayi dengan susu ibu sepenuhnya. Sebenarnya, ramai je mak-mak kalah dengan dugaan dan halangan serta cabaran untuk penyusuan eksklusif, termasuk lah saya masa Dania dulu. Ini semua sebab kurangnya ilmu saya untuk menggali tentang penyusuan susu ibu secara eksklusif. Sekarang, alhamdulillah...dah 5 bulan saya susukan Alisya dengan susu ibu sepenuhnya. Ramai ibu-ibu tak berjaya menyusu memberikan pelbagai alasan di atas ketidakberjayaan mereka menyusukan bayi dengan susu ibu. Antaranya,

"Nanti susah la nak tinggal anak kalau bagi susu ibu je...sebab tak ajar bagi susu botol"

Ok sekarang, kata kuncinya ialah "botol" atau "medium" untuk memberikan susu  pada anak. Tahukah kita susu perahan juga boleh diberikan di dalam botol?


Tapi taktau macam mana nak bagi susu tu eh? Takpe-takpe, saya kongsikan sedikit tips memberi susu perahan ni.

Tips atau Cara Beri Susu Perahan
  1. Latihan menggunakan botol seawal 2 hingga 3 minggu sebelum ibu mula bekerja.
  2. Penting !!! Ibu tidak disarankan memberikan susu perahan itu sendiri menggunakan botol kerana bayi dapat mengecam bau ibu yang sinonim dengan penyusuan secara terus.
  3. Mintalah suami, pengasuh atau orang lain untuk memberikan susu perahan.
  4. Mulakan dengan susu yang segar atau baru diperah untuk membiasakan bayi dengan botol. Ketahuilah bahawa susu segar dan susu beku mempunyai rasa dan bau yang sedikit berbeza.
  5. Pilihlah puting yang seakan-akan puting sebenar. Bersabar dalam memilih dan mencuba puting yang sesuai dengan bayi anda. 
  6. Jika tidak berjaya menggunakan botol dahulu, anda boleh cuba menggunakan picagari, sudu atau cawan untuk melatih bayi merasa susu melalui medium lain selain pernyusuan secara terus. 


Cadangan vitamin untuk bantu ibu memperbanyakkan susu ibu dan terus bersemangat meneruskan penyusuan susu ibu:
  • Alfafa - penggalak untuk merangsangkan pengeluaran susu ibu malah ia lebih baik daripada funegreek yang terkenal untuk tujuan laktasi.
  • Energizing Soy Protein - Minuman bertenaga yang merangsang pengeluaran susu dan memekatkan susu serta memberikan tenaga yang lama. Jadi, ibu-ibu tidak keletihan dan patah semangat untuk teruskan penyusuan. Protein juga merupakan komponen utama selepas air di dalam susu ibu.
  • Ostematrix - kalsium sangat penting untuk tulang dan gigi yang sihat. Ia juga komponen penting di dalam susu ibu. Namun,  kalsium shaklee ini mampu bantu ibu-ibu merawat lenguh-lenguh otot, kebas-kebas dan sengal-sengal yang mungkin disebabkan penyusukan yang terlalu lama. Jadi, Ibu-ibu tidak akan tertekan dengan keadaan ini yang kadang-kadang membuatkan ibu-ibu lebih suka memilih susu formula.

Disclaimer: 
Walau apa pon yang kita makan, asas penyusuan wajib dipatuhi. Minumlah air yang secukupnya.

Tak sabar nak dapatkan set menyusu shaklee? Jangan tangguh-tangguh lagi. Lagi cepat kita bertindak, lagi cepat hasil yang kita perolehi demi anak tersayang. Pembelian daripada saya, anda akan dapat:
1) EBOOK "Rahsia Susu Melimpah Ruah" secara PERCUMA
2) Konsultasi PERCUMA berterusan sehingga anda berjaya menyusu, InsyaAllah.

Jom order sekarang. Hubungi saya di talian tertera di bawah.

Independent Distributor:
| Shaklee ID: 1001140 | Nurul Huda M S |
| SMS/Whatsapp: 019-3853460 | PM FB: Seenice Care |
| EMAIL: seenicecare@gmail.com |

No comments:

Post a Comment