Friday, April 18, 2014

Cara Merawat Luka Kerana Menyusu

Pernah masa lepas bersalin baby tak reti "latch" atau melekap ketika menyusu? Tak pasal-pasal nipple crack atau luka di bahagian puting. Ada yang teruk, ada yang sikit, ada yang sedang-sedang aja. Kalau tak di rawat, kita pon rasa give up nak bagi baby isap kan. Silap hari bulan, bengkak susu pulak jadinya sebab susu tak dikeluarkan. Apa itu bengkak susu? Bagaimana teknik lekapan yang betul? Insyaallah, saya cuba kongsikan di lain entry.

Ok, sekarang berbalik pada tajuk entry kali ni. Nak tau cara saya rawat luka tu? Meh saya kongsikan:

1) Makan buah oren
- masa Alisya memang saya makan banyak. Kalaulah saya tau kebaikan vitamin C dalam buah oren ni masa lepas bersalin Dania, mesti saya laju je makan. Masa Dania dulu luka saya agak teruk sampai bengkak susu.

2) Sapukan sedikit dengan susu ibu
- Cara ni memang sangat membantu pada saya

3) Ambil vitamin C
- Saya ambil vita-C shaklee. 1 tablet = 7.5 biji buah oren. Kalau nak tau, vitamin C ni mudah terhapus. Jadi, saya memilih vitamin C shaklee kerana ia melepaskan khasiat setiap 1 jam secara perlahan. Alang-alang dah makan vitamin C ni untuk merawat luka di bahagian puting dan di liang susu, ia juga dapat merawat dan mengelakkan selsema kerana ia mempunyai tinggi antioksidan. Kalau anda cuba makan dengan konsisten dengan vitamin C ni, janganla terkejut kalau kulit anda ade perubahan lebih cantik :)

Sapa lagi nak dapatkan khasiat vita-C shaklee terutamanya bagi ibu-ibu menyusu? Ahaa... Kalau nak,hubungi saya 019 385 3460 (sms/whatsApp). Contau tau :)

sent via mobile
*************
Nurul Huda M S
Shaklee Independent Distributor [1001140]
019 385 3460 [sms/whatsApp]
http://seenicecare.blogspot.com
http://www.facebook.com/seenicecare

No comments:

Post a Comment