Friday, April 11, 2014

Cara Banyakkan Susu Badan Dalam 3 Hari

Susu merudum? Susu sikit? Baby tak puas menyusu? Jangan risau, insyaallah ade penyelesaiannya. Meh saya share tips banyakkan susu badan dalam 3 hari melalui pengalaman saya.


Kesahnya begini. Lately, saya tersangat-sangat stress. Sampai makan, minum dan kesihatan sendiri pon main ikot dan je. Jadual makan vitamin saya pon dah ke laut. Tak konsisten langsung. Keadaan ni berlarutan sehingga saya pindah rumah. Bila dah pindah rumah, lagila ke laut. Itu tak jumpa. Ini tak jumpa. Pendek kata, macam-macam masalah. Sampaila satu tahap, Alisya nangis-nangis macam tak puas susu. Macam low production plak. Dia pon asik menangis je, lagi la saya stress. Terdetik kat hati, janganla aku mengalah dengan keadaan ni. Sian Alisya. Dahla masa kakak dia, Dania awal-awal dah give up. Saya taknak la ulangi benda yang sama.

So, apa lagi, saya cuba balik nak bagi susu banyak balik. Nak tau cara banyakkan susu badan dalam 3 hari? Kat bawah ni saya list kan ek :)

Tips banyakkan susu ibu:
  • Elakkan stress.
Fikir bende-bende best je. Tengok muka baby ke. Fikir rumah siap kemas. Pendek kata, berimpianlah yang boleh buatkan kita gembira. Ehehe.
  • Banyakkan minum air kosong.
Paling kurang minum air 3 liter sehari. Saya letak tong air mineral besar kat bawah la. Kat dalam bilik la. Nampak air, minum je :)
  • Kerapkan menyusu secara terus.
Yang ni, memang dah biasa dah pon saya buat. Tapi sebab saya stress, production merudum gak.
  • Pam 2-3 jam sekali.
Yang ni saya tak dan nak buat. Sebab saya dah direct feed baby sentiasa. Tapi, untuk baiki production susu, better buatlah.

  • Makan makanan seimbang
Makanan seimbang terdiri daripada semua kategori makanan mengikut piramid makanan seperti karbohidrat, protein, vitamin dan mineral penting serta lemak.
  • Ambil supplement.
Alfafa - memang terkenal sebagai milk booster dan lagi bagus dari funegreek.


Vitalea - untuk kesihatan menyeluruh dan energy booster. Bila badan kita sihat dan bertenaga, kita takdela putus asa nak bagi susu kat baby sebab letih.


Vita-C - merawat luka-luka yang mungkin ada di liang-liang susu dan puting. Ia juga dapat mempertingkatkan sistem imun kerana tinggi oksida. Sesetengah ibu-ibu tak tahan rasa sakit atau luka. Penyudahnya, susu formula la diberi pada anak.


B-Complex - bertindak sebagai anti-stress dan berikan tenaga kerana ia dapat menukarkan makanan kepada tenaga. Bila ibu-ibu ni stress, hormon prolaktin (berkaitan dengan susu ibu) akan berkurangan kerana hormon ini berkait rapat dengan hormon oxcytocin (hormon gembira).


Lepas dah buat tips kat atas ni, hasilnya menampakkan kesan selepas 3 hari. Terus terdengar degukan Alisya duk telan susu masa menyusu. Sampai asben cakap, kuatnya. Happy sangat :) . Tips kat atas ni, kene sentiasa konsisten lah kalau nak hasil yang bagus. Jangan ada lompong plak.

Ha, amacam? Ada sape-sape nak cuba tak? Nak beli set lagi bagus. Tapi, kalau nak beli loose pon boleh. Hubungi je saya, insyaallah saya bagi consultation terbaik. Khas untuk pelanggan saya je.

Eh, tunggu dulu. Pembelian dari saya jugak, akan dapat E-BOOK "Rahsia Susu Badan Melimpah Ruah" tau.

Yang ni pon eksklusif untuk pelanggan jugak. Fast order, hubungi 019 385 3460 (sms/whatsApp) atau medium lain seperti tertera di bawah.

Independent Distributor:
| Shaklee ID: 1001140 | Nurul Huda M S |
| SMS/Whatsapp: 019-3853460 | PM FB: Seenice Care |
| EMAIL: seenicecare@gmail.com |

No comments:

Post a Comment